الگوریتم رنکبرین (RankBrain) چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار (از جهت تفسیر معنای عبارات کلیدی) است ولی ویژگی‌های خاص تر و پیچیده تری نسبت به آن دارد. همانطور که گفته شد الگوریتم رنکبرین (RankBrain) یک مدل تفسیر عبارات جستجو است که به کلمات موجود در عبارات جستجو توجه کرده و آن‌ها را از نظر معنایی تفسیر می‌کند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر جستجو کننده آن مانند: مکان جستجو کننده، سابقه جستجو و … نیز توجه کرده و سپس فاکتورهای رتبه بندی مناسب با آن عبارت جستجو را وزن دهی می‌کند و سایت‌ها را با رتبه بندی در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهد.


برای مثال این پنج عبارت جستجو را در نظر بگیرید:


سفارش اینترنتی غذا
سفارش اینترنتی غذا در تهران
خرید اینترنتی غذا
بهترین سایت برای خرید اینترنتی غذا
سفارش غذا با تحویل فوری
همه‌ی این عبارات جستجو بیانگر این هستند که “کدام سایت برای سفارش اینترنتی غذا مناسب است؟” و گوگل نیز با الگوریتم رنکبرین (RankBrain) در تلاش است تا خواسته و مفهوم اصلی در پشت عبارات جستجو را تفسیر کرده و مرتبط‌ ترین نتایج جستجو را به کاربرانش نمایش دهد.


پس از اینکه گوگل این عبارات جستجو را از نظر معنایی تفسیر کرد، برای رتبه بندی سایت‌ها در نتایج جستجوی خود به فاکتورهایی (به گفته ی گوگل ۲۰۰ فاکتور) توجه کرده و بر اساس آن سایت‌ها را رتبه بندی می‌کند. نکته اساسی این است که میزان اهمیت این فاکتورهای رتبه بندی مانند گذشته ثابت نبوده و با توجه به نوع عبارات جستجو به صورت پویا تعیین می‌شود.


یعنی دیگر نمی‌توان استراتژی سئو یک صفحه از سایت را فقط بر روی کلید واژه و … متمرکز کرد، بلکه الگوریتم رنکبرین (RankBrain) به مجموعه فاکتورهایی از قبیل: اعتبار دامنه سایت، جدید بودن محتوا، تنوع کلمات کلیدی، تعداد و کیفیت بک لینک‌ها و … با هم توجه کرده و متناسب با رقابت سایت‌ها در رتبه گیری بر سر آن کلید واژه، وزن فاکتورهای رتبه بندی خود را تغییر می‌دهد. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه ۱ به ازای یک کلید واژه نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلید واژه‌ای دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصی‌تر داشته باشند.


چگونه سایت خود را برای الگوریتم رنکبرین RankBrain آماده کنیم؟


الگوریتم رنکبرین (RankBrain) هنوز در ابتدای کار قرار دارد و حتی بسیاری از متخصصان سئو معتقدند خود گوگل نیز نمی‌داند این الگوریتم تا چه حد می‌تواند مفید باشد و نیازمند صرف زمان و انجام آزمایش‌های متعدد است. اما چون گزارشاتی مبنی بر تاثیر منفی این الگوریتم بر رتبه سایت‌ها منتشر شده است، بهتر است اقداماتی ضروری برای آن انجام داد.


به طور کلی می‌توان گفت این الگوریتم نیز در مسیر افزایش کیفیت جستجوی کاربران گوگل بوده و سایت‌هایی را که تجربه کاری (UX) ضعیفی دارند مانند: بالا بودن نرخ بانس ریت صفحات سایت، پایین بودن میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت، پایین بودن نرخ کلیک CTR صفحات سایت در نتایج جستجوی گوگل و … را هدف قرار خواهد داد.


یکی دیگر از مهم ترین مسائل در خصوص این الگوریتم، برندینگ در فضای مجازی و به خصوص سئو است. منظور از برندینگ یک سایت این است که آن سایت از دیدگاه گوگل در چه موضوعاتی شناخته شده است، در چه موضوعاتی محتوا تولید می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی با چه هشتگ‌ها و عباراتی پست منتشر می‌کند. در واقع با رشد الگوریتم رنکبرین (RankBrain) اهمیت داشتن استراتژی بازاریابی محتوایی نیز بیش از پیش افزایش می یابد و سایت‌هایی که محتوایی با کیفیت و جدید تولید نکنند، نمی‌توانند در آینده رتبه‌های خوبی در نتایج جستجوی گوگل کسب نمایند.